تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/06/04 - 01:35
کد خبر: 514532

خدمت‌رسانی موکب سقا در کربلا با استقبال زائران همراه است؛

خدمات مجازی در راهپیمایی اربعین/ حضور متفاوت یک موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین

خدمات مجازی در راهپیمایی اربعین/ حضور متفاوت یک موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین

گزارشی از موکب سقا که به عنوان یکی از جایگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات مجازی در راهپیمایی اربعین شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس حسینیه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ موکب سقا، به عنوان یکی از جایگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات مجازی در راهپیمایی اربعین شناخته می‌شود. این موکب که به همت سازمان فضای مجازی سراج سال‌ها در خدمت زائران اربعین حسینی(ع) فعالیت کرده، امسال در حالی آماده‌ی خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) شده که از تنوع خدمات بیشتری نیز برخوردار است.

انواع خدمات موبایلی در اختیار زائران؛ از پرداخت قبوض تا ثبت‌نام در دانشگاه

بخشی از این موکب اختصاص به ارائه‌ی خدماتی در زمینه تامین ارتباطات و اینترنت بای زائران دارد. مسعود افشار، مسئول غرفه خدمات موبایلی، درباره‌ی خدمات ارائه‌شده در این غرفه گفت: هر خدمتی که مربوط به موبایل و در قسمت نرم‌افزار موبایل باشد، در این غرفه ارائه می‌شود. خرید شارژ پولی، ارائه شارژ برقی و اتصال به شبکه و اپراتورهای داخل عراق، رفع مشکل مسدودی سیم‌کارت‌هایی که به دلیل عدم رومینگ به سقف میان‌دوره مجاز رسیدند و دیگر موارد از جمله خدماتی هستند که در این غرفه ارائه می‌شود.

در کنار این موارد خدمات دیگری از قبیل تماس با موارد خاص مانند گمشدگان و افرادی که در طول سفر زمان زیادی از افراد همراه خود بی‌اطلاع هستند یا از خانواده خود در ایران بی‌خبر هستند نیز از جمله خدمات ارائه‌شده در این غرفه است.
وی افزود: در این غرفه البته فعالیت‌های ویژه‌ی دیگری هم که ناگهانی پیش آمده است، مانند ثبت‌نام دانشگاه، کرایه یا پرینت بلیت هواپیما و از این قبیل موارد هم انجام می‌شود. این تنوع خدمات در یک شیفت کاری با پنج الی ده نفر و به صورت شبانه‌روزی ارائه می‌شود.

تعمیر رایگان تلفن همراه و موبایل‌های قرضی در اختیار زائران

میلاد یساری، مسئول غرفه‌ی تعمیرات موبایل در موکب سقا، به عنوان دیگر بخش فعال در این موکب به تشریح فعالیت‌های این بخش پرداخت و گفت: زائران اربعین حسینی(ع) برای ارتباط با بستگان و اطرافیان نیاز دارند تا با ابزارهای ارتباطی خود مثل تلفن همراه با آن‌ها در تماس باشند. سلامت تلفن همراه و حفظ کیفیت ارتباط در تجهیزات مورد استفاده زائران یکی از نیازهایی است که در غرفه تعمیرات موبایل به آن‌ها می‌پردازیم. در این غرفه، با سرویس‌های مختلف، ایرادات سخت‌افزاری تلفن‌های همراه را برطرف می‌کنیم. یکی از مشکلات عمده‌ای که با آن مواجه هستیم، ایراد در بخش سوکت شارژ موبایل است. علت این مشکل، هم به کثیف بودن سوکت شارژر و هم خرابی آن در اثر عوامل مختلف مثل آب‌خوردگی برمی‌گردد.

مسئول این غرفه همچنین بیان کرد: تعمیرات ورودی هنذفری، اسپیکر و میکروفون و بعضا ال‌سی‌دی تلفن‌های همراه از دیگر مواردی است که در این غرفه انجام می‌شود. البته علاوه‌بر تعمیرات تلفن همراه، تعمیر اسپیکر و باند هیآت و همچنین عینک زوار نیز، به علت یکسان بودن برخی قطعات در این وسیله‌ها با موبایل، انجام می‌شود. البته اولویت ما همچنان تعمیر تلفن همراه است؛ چراکه یک وسیله ارتباطی است و زائران نیاز بیشتری به حل مشکلات آن دارند.

وی همچنین مطرح کرد: در برخی موارد که تلفن‌های همراه تعمیر نشود یا فرد تلفن خود را گم کرده باشد، به صورت امانی از ما یک تلفن همراه دریافت می‌کنند و پس از استفاده در همین غرفه یا در تهران به آدرسی که به او می‌دهیم، آن‌ها بازمی‌گرداند. انواع کابل و هنذفری نیز در اختیار زائران قرار می‌گیرد تا مورد استفاده ایشان واقع گردد.

مداحی با نوا

اپلیکیشن نوا، بخش دیگری از موکب سقا است که در آن نوای مادحین اهل بیت(ع) در دسترس عموم قرار گرفته است. این اپلیکیشن خدمات متنوع دیگری نیز دارد که مهدی عباسی، از اعضای تیم توسعه‌دهنده این اپ، به تشریح آن پرداخت و گفت: نوا نوا یک اپلیکیشن کاربردی مداحی است که نسبتا طرفدار خوبی دارد. این اپ جامع و به‌روز است و از نظر رابط کاربری عملکرد خوبی دارد. ما تودر غرفه نوا چند کار انجام می‌دهیم. یکی از کارهای ما این است که اپلیکیشن نوا را با محتوای آفلاین کپی می کنیم و در اختیار مخاطب قرار می‌دهیم. کار اصلی ما این است که از نوجوانان دعوت می‌کنیم برای امام حسین(ع) مداحی کنند و میان آن‌ها قرعه‌کشی سفر به مشهد مقدس داریم. مداحی نوجوانان در اپلیکیشن نوا منتشر می‌شود.

وی بیان کرد: استقبال از این برنامه بیش از چیزی بوده که تصور می‌کردیم. جو خیلی خوبی در این برنامه تشکیل ایجاد می‌شود و ما هم سعی می‌کنیم این بچه‌ها را تشویق کنیم تا این راه را ادامه دهند. نوجوانان آذری، بوشهری، شمالی، مشهدی و از سایر نقاط ایران در این برنامه شرکت کرده‌اند.

عباسی همچنین توضیح داد: در این برنامه همچنین ما از پیرغلامان استقبال می‌کنیم و دست بوسشان هستیم. ایشان در این مراسم روضه‌خوانی می‌کنند و افراد حاضر نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

تجسم عاشورا در میدان زنده‌ کربلا

در بخش دیگری از موکب سقا که می‌‎توان آن را از قدیمی‌ترین برنامه‌های این موکب دانست که سال‌های گذشته به همت سازمان فضای مجازی سراج به راه افتاد و تا امروز طرفداران زیادی را نیز به خود اختصاص داده، به تصویر کشیدن صحنه‌ی نمایش عاشورا با استفاده از فناوری واقعیت مجازی است. به همین منظور حسن مختاری، مسئول غرفه نمایش سقا، به منظور توصیف این برنامه و استقبال از آن گفت: سال‌های گذشته که توفیق داشتیم تصویرنگاری از شهادت حضرت ابوالفضل عباس(ع) را به نمایش بگذاریم، در انتهای این رسانه تصویری و در اوج لحظه شهادت، مخاطب رها می‌شد و خیلی بار سنگینی بر فضای سالن حاکم بود. آن روضه‌ای که پخش می‌کردیم افراد را در فضای احساسی قرار می‌داد. قسمت جدیدی که اضافه شده، شهادت حضرت علی اصغر(ع) است و دو بعد مختلف دارد.

وی اضافه کرد: یکی اینکه کسانی که داخل سالن هستند از ابعاد مختلفی با عاشورا ارتباط برقرار می‌کنند؛ به خصوص پدر و مادرهایی که یک فرزند کوچک دارند. صحنه‌های شهادت حضرت علی اصغر(ع)، سختی و اضطراری که امام حسین(ع) تحمل می‌کند، به تصویر می‌کشد. یک بعد دیگر این است که مخاطب بر روی یک اوج رها می‌شود و بار سنگینی را تجربه می‌کند و مخاطب را در آن فضا قرار می‌دهد.

مختاری اظهار داشت: در مجموع بسته‌ای که در این اربعین عرضه شده، کامل‌تر است؛ هرچند هنوز هم خیلی جای کار دارد. در آینه حتما این بسته تکمیل و بهتر خواهد شد و صوت‌های حرفه‌ای و تخصصی نیز روی آن قرار خواهد گرفت. مداحی تخصصی دو زبانه یکی از همین برنامه‌ها برای آینده این رویداد است.

استقبال گسترده مردمی از خدمات و اجراهای موکب سقا

مختاری همچنین درباره‌ی میزان استقبال از این برنامه خاطر نشان کرد: استقبال از مراسم امسال خیلی خوب و زیاد بوده است و ما تلاش کردیم از همه دوستان استقبال کنیم و اجازه ندهیم کسی پشت درب بماند. البته با این حال ظرفیت ما مشخص است و در برخی سانس‌ها، علیرغم تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان سعی کردیم به نحوی آنان را پذیرا باشیم. سال‌های گذشته مدت زمانی را برای آماده‌سازی فضا، ورود مراجعه‌کنندگان و خروج ایشان صرف می‌کریم که امسال سعی بر آن بود تا این مدت زمان به حداقل کاهش یابد. البته گفتنی است که مدت زمان نمایش هم بیشتر شده و این خود نیاز به مدیریت دارد. اگر مدیریت زمان را به خوبی و منظم انجام دهیم، می‌توانیم در مدت یک ساعت، پذیرای جمعیتی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر باشیم. امسال به خاطر گرما سانس‌های روز کوتاه‌تر شده است ولی از هشت صبح تا دوازده ظهر چهار ساعت اجرا داریم.

مسئول غرفه نمایش سقا در این موکب در ادامه گفت: بعدازظهرها نیز از ساعت پنج تا نماز مغرب و پس از نماز از ساعت هشت تا دو بامداد نمایش ادامه پیدا می‌کند. در نهایت اجرای مفید ما در روز به حدود دوازده ساعت می‌رسد و روزانه از حدود سه هزار و ششصد تا چهار هزار نفر میزبانی می‌کنیم. تخمین می‌زنیم که در سال پذیرای حداکثر چهل هزار زائر باشیم.

مختاری همچنین درباره‌ی چگونگی شناخته‌شدن این برنامه در میان زائران اربعین حسینی(ع) گفت: تبلیغات این نمایش عمدتا به صورت سینه‌به‌سینه و نقلی اتفاق افتاده است و مردم خود رسانه‌ی تبلیغاتی این رویداد بوده‌اند. هرساله افراد شرکت‌کننده در صفحات شخصی خود در فضای مجازی، این برنامه را تبلیغ کرده‌اند و رفته رفته بر جمعیت علاقه‌مندان به آن اضافه شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام وفاق ملی؟!
زندگی بدون عینک، هدیه‌ای است که دکتر احمدی به شما می‌دهد
معرفی کالکشن جدید النگو طلا، زنجیر طلا، نیم‌ست و سرویس طلا: نمادی از زیبایی و شکوه
غذای خشک گربه و غذای مرطوب کدام بهتره؟ + جدول
چطور فیلتراسیون صنعتی را آسان‌تر کنیم؟ (فقط صاحبان صنعت بخوانند!)
خدمات مجازی در راهپیمایی اربعین/ حضور متفاوت یک موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین
فیلم/ پرچم مقاومت در بین‌الحرمین بالا رفت
حادثه امنیتی سخت برای نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در غزه
عکس/ نقاشی حسن روح الامین و محمدعلی نادری در بام کربلا
تکلیف گوشی‌های اپل چه می‌شود؟
اولین افتتاح پزشکیان در قامت رئیس جمهوری
مقتدی صدر خواستار تظاهرات میلیونی شد
آخرین وضعیت رسیدگی به اعتراضات پرستاران از زبان رئیس سازمان نظام پرستاری
پاسخ فرمانده کل سپاه به سوالی درباره انتقام ترور اسماعیل هنیه از اسرائیل
هر کسی که ادعای انقلابی بودن دارد میدان برای او باز است
جنگ اسرائیل با نوزادان نارس در بیمارستان‌های غزه
نخستین پیام وزیر جدید آموزش‌و‌پرورش به معلمان و دانش‌آموزان
تیر خلاص ایران و مقاومت به نظریه امنیت داخلی اسرائیل
جزئیات برنامه هیئات دانشجویی در مسجد دانشگاه تهران
ITC میلاد محمدی صادر شد
افزایش سطح هوشیاری محمدعلی بهمنی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top